Pielęgnowanie polskiej tradycji, jej upowszechnianie, rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej poprzez edukację patriotyczną dzieci i młodzieży są działaniami wynikającymi z misji Związku Harcerstwa Polskiego. W roku 100-lecia Niepodległej, ale i 100-lecia harcerstwa chcemy w szczególny sposób podkreślić historię Polski i harcerstwa, proponując Wam trzy gry terenowe, dzięki którym w sposób atrakcyjny uczcicie obie setne rocznice.
GRAMY na 100! to pakiet trzech gier terenowych:
Gra 1: “Przybij piątkę pokoleniom” – dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników do prowadzenia przez wędrowników. Gra, podczas której nieustannie towarzyszyć Wam będzie jedna, wybrana przez Was, postać. Być może znacie ją z dziejów harcerstwa: Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski, Andrzej Małkowski, Aleksander Kamiński, Zdzisława Bytnar, Tadeusz Zawadzki, Stefan Mirowski, Kazimierz Lutosławski. Przyjmijcie ją do patrolu, podpatrujcie u nich to, co wartościowe! Bawcie się dobrze podczas wykonywania zadań, bądźcie zorientowani w mapie i przygotowani na przemierzenie kilku ładnych kilometrów. Przed Wami całkiem niezła przygoda!
Gra 2: “Krok do niepodległości” – dla harcerzy, harcerzy starszych i do prowadzenia przez wędrowników. Gra ukazuje, dlaczego Polska musiała walczyć o niepodległość, jak do tego doszło, co się stało 11 listopada 1918 roku i czy od 11 listopada Polacy mogli spać spokojnie. Celem każdego zespołu biorącego udział w grze jest aktywny udział w wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości. Wydarzenia dzielą się na globalne i lokalne. Globalne dotyczą wydarzeń politycznych, które doprowadziły do odzyskania niepodległości, a lokalne – danego terenu (miejscowości, regionu), na którym odbywa się gra. Gra polega na wymianie pamiątek historii m.in. u Zdzisława Lubomirskiego z Rady Regencyjnej Królestwa Polskiego, mieszkańców Lwowa czy polskiego żołnierza służącego po stronie Niemiec oraz rozwiązywaniu zadań w obecności m.in. Wincentego Witosa, Aleksandra Sałackiego czy Thomasa Riley’a Marshalla. Każda postać musi otrzymać od graczy to, czego potrzebuje, aby dobrze spełnić swoją rolę w procesie odzyskiwania przez Polskę niepodległości.
Gra 3: Tropami tych, którzy przed nami – dla harcerzy, harcerzy starszych i ewentualnie wędrowników do prowadzenia przez wędrowników. Gra pozwoli jej uczestnikom odkryć tropy nie tylko postaci pod pseudonimami Gaździna, Orsza, Czarny, Magda, Szara, Hanka, Ziuta, Dąb, Jaga czy Faktor, ale pobudzi do poszukiwania innych tropów dzięki zadaniom przybliżającym życie każdej z napotkanych osób.
Gry zostały przygotowane na obchody obu rocznic, ale ich tematyka jest ponadczasowa, tym samym mogą być wykorzystywane również w następnych latach.