Wydział Harcerski ma na celu tworzenie i wspieranie wspólnoty metodyków harcerskich, przy czym głównym celem działania jest wspieranie struktury ZHP w realizacji zadań wynikających
z dokumentu Wspieranie metodyczne i programowe kadry w Związku Harcerstwa Polskiego.
Wydział Harcerski brał czynny udział przy pracach nad tworzeniem nowych instrumentów metodycznych. Obecnie kontynuuje swoje działania w tym zakresie poprzez tworzenie poradnictwa, materiałów wdrażających SIM w środowiska harcerskie itp. Oprócz tego inicjuje działania metodyczne ułatwiające dzielenie się wiedzą, inspiracjami oraz tworzeniem przestrzeni do wymiany myśli i doświadczeń harcerskich.
W ramach wydziału działają zespoły:
- Zespół ds. Wspólnoty Metodycznej, który odpowiedzialny będzie za wspieranie działalności referatów harcerskich/zespołów metodycznych, tworzenie przestrzeni wymiany myśli
i doświadczeń, bieżące przekazywanie informacji oraz zbieranie danych na poczet działań metodycznych. - Zespół ds. metodyki oraz SIM, który będzie odpowiadał za doskonalenie metodyki harcerskiej, prowadzenie poradnictwa oraz popularyzację dorobku w zakresie metodyki harcerskiej, wdrażanie, inspirowanie oraz tworzenie działań/akcji poprzez aktywne formy realizujące SIM.
- Zespół ds. Promocji, który będzie odpowiadał za tworzenie grafik do materiałów metodycznych, promowanie działań i wydarzeń wydziału, stale prowadził konta na social mediach wydziału harcerskiego, współpraca z pozostałymi zespołami wydziału.
Do realizacji zadań Wydziału Harcerskiego zalicza się:
- komunikację z referatami oraz zespołami metodycznymi,
- poradnictwo metodyczne – tworzenie konspektów, pisanie artykułów metodycznych,
- wsparcie we wdrażaniu nowego Systemu Instrumentów Metodycznych,
- komunikację zewnętrzna w social mediach, prowadzenie grup dla metodyków, kanału fb itp., tworzenie grafik harcerskich.
Wydział działa w ramach obszaru wsparcie metodyczno-programowe i podlega zastępczyni naczelniczki ZHP hm. Annie Pospiesznej. Kierowniczką Wydziału Harcerskiego jest hm. Monika Skiba (Chorągiew Łódzka).
WARUNKI WSTĘPNE
- posiada przynajmniej stopień podharcmistrzyni/podharcmistrza,
- posiada minimum 2-letnie doświadczenie w pracy z kadrą metodyki harcerskiej na poziomie chorągwi.
WARUNKI DODATKOWE (NIE WSZYSTKIE TRZEBA SPEŁNIAĆ)
Szukamy osób, które:
- potrafią pracować w systemie “home office” - większość pracy odbywa się indywidualnie
i wirtualnie, - potrafią trzymać się ustalonych terminów,
- potrafią pracować w grupie “na odległość”,
- mają lekkie pióro i potrafią tworzyć teksty popularyzatorskie, redagować teksty,
- biegle znają techniki harcerskie,
- prowadziły drużynę harcerską min. 2 lata,
- mają umiejętności do opowiadania gawęd oraz do ich tworzenia,
- potrafią korzystać biegle z programów do obróbki grafik (Canva, GIMP, Photoshop, InDesign itp.), ale także audio/wideo,
- mają zacięcie promocyjne.
POŻĄDANE KOMPETENCJE
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
Ideały harcerskie:
- Posiada wiedzę i umie budować własne poglądy, dotyczące ideałów (Misji ZHP, zasad harcerskiego wychowania, wartości i postaw wynikających z PiOZ oraz PiPH), na których opiera się ruch harcerski. Wie, jak pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.
Program harcerski:
- Potrafi koordynować prace zespołów instruktorskich w ramach planowania, przeprowadzania i podsumowywania przedsięwzięć programowych.
- Potrafi kierować pracami zespołu redakcyjnego przygotowującego propozycję programową.
- Potrafi samodzielnie opracować spójny materiał programowy liczący kilkadziesiąt stron.
- Zna najnowsze trendy w wychowaniu i potrafi je włączać do procesu tworzenia oferty programowej.
Metoda harcerska:
- Potrafi stosować metodę harcerską w pracy wychowawczej z różnymi grupami. Potrafi dzielić się tymi umiejętnościami z kadrą.
- Zna i rozumie wszystkie metodyki.
- Potrafi zorganizować formę wymiany myśli oraz dobrych praktyk poświęconą metodzie harcerskiej oraz wybranym metodykom.
- Potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem metodycznym z instruktorami poprzez poradnictwo bezpośrednie lub/i pisemne.
Kompetencje dodatkowe: KSZTAŁCENIE KADRY
Kompetencje „uniwersalne”:
- Potrafi zdiagnozować potrzeby szkoleniowe grupy kursowej.
- Potrafi dokonać ewaluacji kursu i wdrażać wnioski z niej wynikające.
- Potrafi pracować z kursantami w oparciu o proces grupowy.
- Zna rolę motywowania w procesie kształcenia, potrafi motywować, wspierać, oceniać uczestników szkoleń i udzielać im informacji zwrotnej.
- Potrafi przeprowadzić wizytację zajęć i dokonać ich oceny pod względem warsztatu kształceniowego.
Kompetencje potrzebne do kształcenia harcerskiego:
- Potrafi zorganizować różne formy kształcenia na każdym poziomie organizacji (kursy, warsztaty).
- Potrafi budować harcerski klimat kursu.
- Potrafi pracować z kadrą na kursie.
- Zna dobre praktyki w organizacji szkoleń w ZHP.
- Potrafi dokonać oceny zajęć pod względem „harcerskości” (poprawność merytoryczna, metodyczna, duch harcerski).
UMIEJĘTNOŚCI LIDERSKIE
Zarządzanie projektami:
- Potrafi sprawnie prowadzić spotkania zespołu projektowego.
- Umie zorganizować i prowadzić kontrolę realizacji projektu, potrafi wyznaczyć kamienie milowe w harmonogramie, umie dobrać wskaźniki do kontroli.
- Umie wskazać ścieżkę krytyczną w układzie zadań w harmonogramie projektu. Potrafi wskazać kluczowe ryzyka dla projektu.
- Potrafi moderować, facylitować pracę zespołu projektowego.
- Potrafi prowadzić uzgodnienia z różnymi interesariuszami projektu.
- Przeprowadził z sukcesem kilka projektów i dokonał ich oceny.
Przywództwo:
- Zna i umiejętnie stosuje techniki zlecania zadań, wspierania ich realizacji, kontroli oraz wzmacniania pożądanych zachowań w kierowaniu pracą zespołu ludzki.
- Umie zbudować i utrzymać zespół jako całość, zapewnić mu rozwój i satysfakcję
z wykonanej pracy. - Umie uzyskiwać efekt synergii w pracy swojego zespołu.
- Buduje swój autorytet jako osoby, wokół której gromadzą się ludzie. Jest wzorem dobrego zaangażowania i współpracy.
- Potrafi przeprowadzić w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.
- Potrafi powierzać funkcję.
- Potrafi komunikować trudne decyzje, radzić sobie z emocjami rozmówców i reagować na zastrzeżenia.
Link do SharePoint.
Pierwszym etapem naboru jest przesłanie ankiety:ankieta rekrutacyjna, do której należy załączyć opinię komendanta chorągwi.
Na zgłoszenia czekamy do 15 października 2023 r. Drugim etapem naboru są rozmowy instruktorskie właściwego kierownika zespołu/wydziału ze zgłoszonymi instruktorami.